در صنایع متعدد، تعاریفهای متفاوتی برای عبارت تبلیغاتی در نظر گرفته شده است اما در اکثر آنها مفاهیم مشترکی مورد توجه قرار گرفته است. این مفاهیم شامل موارد زیر هستند:
- تبلیغات به معنای تلاش برای ایجاد یک ارتباط دوطرفه غیرمستقیم با مخاطب است.
- تبلیغات موفق نیازمند پرداخت هزینه با هدف استفاده از امکانات ساخت و رسانه مناسب برای نشر آن است.
- در واقع تبلیغات سعی دارند تا با ایجاد آگاهی و گاهی آموزش به روشهای مستقیم و غیرمستقیم بر ذهن مخاطب اثر بگذارند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تبلیغات توسط رسانههای مختلفی قابل انجام است که می توان به روزنامهها، مجلهها، تلویزیون، بازاریابی شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
بعد از افزایش کاربردی اینترنت در سطح دنیا، استفاده از وب سایتها و وبلاگ به عنوان رسانههای جدید تبلیغاتی توجه اغلب شرکتها را به خود جلب کرد و در اثر آن شیوه های تبلیغات موثر و راهکارهای جدیدی برای تبلیغات در اینترنت خلق شد.
تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی از مزایای بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد:
- ایجاد ارتباط دوطرفه با مخاطب
- ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات
- قابلیت هدفگیری ایستا و پویایی مشتریان
- دسترسی شبانهروزی و جهانی
- ارسال و نگهداری و آپدیت آسان
- توانایی اندازهگیری و ردگیری بالا
- قابلیت طراحی پیام اگهی و فروش
- کاهش هزینه تبلیغات در اینترنت نسبت به دیگر رسانهها
- دستیابی به بازار جدید در حال توسعه
- اطلاعرسانی کامل و جامع
- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
- ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات